Brevet till dig som närastående

Detta inlägg är inspirerat av en artikel från Måbra.com med titeln ”10 saker du önskar att andra förstår när du drabbats av utmattningssyndrom”. Jag har valt ut delar och till viss del skrivit om det jag själv känner igen mig i och mina upplevelser kring detta. Jag vill rikta detta inlägg till alla som har en partner, en vän, en släkting eller kollega som blivit utbränd och hoppas att det kan hjälpa er att förstå lite bättre hur denna sjukdom fungerar. Dela gärna vidare till andra närstående ❤

———————–

Vem drabbas?

De första som är viktigt att förstå är att de allra flesta som drabbas av utmattningssyndrom är personer som är högpresterande och vana att kunna hantera att mycket pågår i livet. En person som drabbas av utmattningssyndrom är en person som har kämpat hårt länge. Det är inte någon som har legat på sofflocket och tagit genvägar. Det är ingen lat person som nyttjar ett system. De har slitit länge. Allt för länge.

Det är en sjukdom

Det finns en diagnos. Det är ett sjukdomstillstånd. Hjärnan fungerar inte som den brukar. Det blir svårt att minnas saker. Svårt att komma ihåg saker. Man får koncentrationssvårigheter. Har svårt att bibehålls fokus. Man kan få läsa samma text flera gånger, med resultatet att innehållet ändå inte fastnar. Så till dig som närstående – försök att ha förståelse för det här och sätt inte svåra uppgifter i händerna på någon som har fått den här diagnosen. Oftast är det svårt att få ihop tankarna överhuvudtaget. Förvänta dig inte att personen ifråga skall kunna delta i långa diskussioner, hitta lösningar på saker och vara med och analysera olika valmöjligheter och dess konsekvenser. Obervera att denna ”period” kan pågå länge!

När en utomstående träffar en person som har utmattningssyndrom är det inte säkert att de kan se det. Personen i fråga har troligtvis samlat kraft länge för att orka göra sig i ordning. Att orka ta sig till en bestämd plats. Att orka sätta på sig ett leende och försöka hänga med i samtalen. Förmodligen krävs det sedan dagar av återhämtning efter ett sådant socialt möte.

Be inte någon som befinner sig i utmattning att hjälpa dig med saker som du anser är enkla och lätta. För personen ifråga är det som du ser som simpelt som att bestiga ett berg, vilket kan innebära enormt mycket stress och energitapp.

Undvik att vara spontan mot en person med utmattning. Det är viktigt att hålla sig till det som är planerat. Överraska inte eller ändra inte saker i sista minut. Detta kan leda till oro och ångest som ger stresspåslag och kan innabära att personen i fråga tar flera steg bakåt i sitt tillfrisknande och kan leda till oro inför framtida aktiviteter.

Att höra av sig och delta i olika sociala sammanhang blir kravfyllt och att inte klara av det skapar skuldkänslor. Det här är en person som troligtvis har varit mycket social. Nu blir ett samtal att ringa jobbigt. Att svara på ett sms kan ta flera dagar och att få besök känns inte just nu som ett roligt inslag. VIKTIGT: Sluta inte själv att höra av dig! Skicka ett sms då och då – tala om att du tänker på personen ifråga och finns där när han eller hon orkar ses eller prata. Men förvänta dig inget svar tillbaka. VAR MEDVETEN OM ATT DET INTE HAR NÅGOT MED DIG ATT GÖRA ❤ Det finns helt enkelt ingen ork.

Som utmattad tappar man lusten att göra saker. Känner inte igen sig själv. Det som man tidigare tyckte om skänker nu ingen glädje. Allt som brukar vara lustfyllt blir istället kravfyllt eller ger en känsla av tomhet. Så tvinga inte den som är drabbad att göra en massa saker som han eller hon borde tycka om. Eller har tyckt om.

Det går inte att sova bort

Har man drabbats av utmattningssyndrom spelar det ingen roll hur mycket du sover. Du är precis lika trött när du vaknar. Den första tiden när man har accepterat att man är sjuk brukar de allra flesta bli mer eller mindre sängliggande. Men är fortfarande lika trötta. Att vila och sova är läkande. Men det är skillnad på att vara utarbetad, där det kan hjälpa att vila eller ta semester, mot att ha blivit sjuk i utmattningssyndrom där hjärnan och hela systemet är ur funktion. Så ge inga käcka tips på vad som hjälper! Utan var där och uppmuntra den drabbade att få vara egoistisk och för en gångs skull prioritera sig själv. Att lyssna till kroppen. Se istället om du kan underlätta på något sätt i vardagen, så att tiden till återhämtning finns.

En utmattad person känner sig troligtvis svag och icke kapabel och kan också bära på en känsla av ”att jag borde vetat bättre”. Det finns rädslor för vad andra skall tycka och tänka. Rädsla för att någons skall tycka att man är lat och inte bidrar.

Det som man tidigare gjorde utan att egentligen lägga någon tanke på, det blir vid utmattningssyndrom en enormt stor uppgift. Att till exempel gå och handla ett paket mjölk, kan ta en hel dag att få gjort. Det finns många hinder i en sådan uppgift för någon med utmattning; Att göra sig iordning (hur var det man borde se ut nu igen?), att få ihop passande kläder att ta på sig, att få med sig det som behöver för att handla (jag vet själv hur många turer fram och tillbaka till hemmet det krävdes innan jag fick med mig både nycklar, plånbok och listan på det som skulle handlas), rädsla blandat med ångest för att träffa någon man känner, då man ofta inte ser ut som man brukar eller fungerar som man brukar och att fokusera på annat samtidigt som man ska handla kan inte osannorlikt leda till att man inte klarar av situationen. Att kunna fokusera i butiken tillräckligt mycket för att faktiskt få med sig det som står på listan hem igen (blivit fel många gånger ska jag säga) och det värsta av allt – att behöva interagera med kassapersonal och/eller att betala med rätt kort och rätt kod! Detta kan låta överdrivet, men jag lovar DET ÄR DET INTE! Bilden till detta inlägg har jag fått låna av Emme som gått igenom samma sak som jag och denna bild beskriver mycket bra hur dessa situationer kan kännas för någon i utmattning. Tack Emme! ❤

Vägen tillbaka

Den kanske allra största utmaningen är när man blivit ”frisk”. Att hantera livet i den vanliga vardagen men nu med en ökad stresskänslighet, mindre energi och den ständiga egna avvägningen eller för den delen oönskade signalerna från kroppen mellan när man ska vara ”på” och/eller ”av”. För efter utmattningssyndrom har man en ökad sårbarhet för stress än tidigare. Kroppen reagerar snabbare och man behöver vara mer rädd om sig. Fylla på energi och att vila. Eftersom många är högpresterande och vill tillbaka till sitt ”gamla jag” kan det bli tufft att inse och acceptera att förändringar behöver göras för att må bra och hantera sitt liv. Att skala av. Att sänka kraven. Att säga nej. Många gånger trillar man tillbaka! Men det behöver inte vara farligt. Om det första fallet inte är så djupt är det viktigt att man uppmärksammar detta och hanterar det med förståelse och hjälper denne person att se detta som en ny erfarenhet. Ha respekt för att han eller hon kanske behöver lägga sig tidigare, sova längre, ha egentid för återhämtning och reflektion. Och framförallt – förvänta dig inte att han eller hon är som tidigare – innan sjukdomen.

Självklart är det guld värt att du som närstående försöker lyssna, stötta och avlasta med allt som går. Denne person kommer så småning om att återfå sin vilja att komma tillbaka. Men troligtvis är det nödvändigt att det inte blir så. Denne bör bli en ny, bättre och lyckligare version av den person man var innan, som lär sig att ta hand om sig själv på alla sätt.

Tack för att ni finns ❤

Notering: Kronisk stress kan dra igång många negitiva saker i kroppen som kan leda till inflammationer som i sin tur kan yttra sig som nedsatt immunförsvar, allergier, magproblem, hudproblem, hormonoblanser, infertilitet, sömnsvårigheter etc. Listan kan göras VÄLDIGT lång. Jag kommer att skriva mer om detta i framtiden.

 

 

Annonser

2 reaktioner på ”Brevet till dig som närastående

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s