Ananasglass på bara 3 ingredienser

Jag har länge suktat efter de där glassarna från Mormor Magdas glass. De har nog tänkt rätt, men inte nått hela vägen fram tycker jag. Många av deras glassar är mejerifria och veganvänliga. Gjorda på frukt eller bär och de har använt kokosmjölk istället för grädde. Jättebra så långt! MEN de har tillsatt socker! Så tråkigt tycker jag att man inte ska kunna få tag på en glass som är både mejerifri, äggfri & sockerfri 😦 Nicecream har varit en sak länge (mixad fryst banan) men jag är känslig mot banan och den är inte särskilt low carb om man vill ha det. Det finns så kallade LCHF-glass men den innehåller både grädde och sötningsmedel. Det går tyvärr bort för mig. Men denna hade jag liksom hoppats på… Kostnaden är relativt hög för 500g glass också – runt 60 kr kostar dessa och liknande denna också.

Så jag bestämde mig här på fredagskvällen att göra min egen glass – utan mejerier eller socker och dessutom utan glassmaskin 🙂 Resultatet ser ni på bilden och här kommer receptet för 2 personer som älskar glass (den storleken alltså):

Mixa i matberedare:
2 dl frysta ananaskuber (finns att köpa färdigskalad och fryst på påse)
2,5 dl kylskåpskall kokosgrädde (rekommenderar en krämigare sort)
0,5 tsk äkta vaniljpulver

Mixa ca 1 min och häll upp i önskad behållare och ställ i frysen 3,5-4 timmar. Vips så har ni en Clean efterrätt för runt 20 kr som alla kan njuta av! 🙂

 

 

Lämna en kommentar